(مشکل ازداج چیست)..
در آيه 21 سوره مباركه روم به بخشي از هدف ازدواج اشاره شده:
وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ
لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ﴿21﴾
آرامش يابيد، و در ميانتان مودت و رحمت قرار داد، در اين نشانههائي است براي گروهي
كه تفكر ميكنند. (21) ..
کاریکاتور ازدواج .
توضیحات در ادامه مطلب>>.
(ازدواج ازمنظری قرآن)..
آیات الهی با ما سخن می گویند و ما را به خدا به عظمت خدا به قدرت خدا ، به اقرار می
نشانند که آیات الهی همه این گونه اند " و من ایاته أن خلق لکم من أنفسکم ازواجا لتسکنوا الیها
و جعل بینکم موده و رحمه إن فی ذلک لأیات لقوم یتفکرون " ( و از آیات الهی این که
همسرانی از نوع خودتان خلق کرد تا به آنان آرامش یابید و بین شما دوستی و مهربانی قرار
داد همانا در آن نشانه هایی است برای مردمی که فکر می کنند ) روم/21
تفکر و اندیشه در آیات مقدس مربوط به زناشویی نیز فکر هر اندیشمندی را در عظمتی از
حیرت فرو می برد ، آن جا که آرامش و محبت است، آن جا که مانع معاصی و انحرافات
است ، آن جا که کودک پای به عرصه می گذارد ، می خندد ، می گرید، سخن می گوید ، راه
می رود و پدر و مادر را به رفتن توجه می دهد ؛ در جمع ، همه تنبه و زیبایی ، همه تکامل و
تقواست ، چرا که همه در راه خداست و در راه خدا همه هر چه هست ، زیباست .
دختر جوانی که تلأ لوئی از نور ایمان بر چهره دارد و پرده عفافی بر آن ، نام خدا می برد ،
و با جوانی مومن که خون ایمان در رگش جاری و از اعمالش حاکی است ، به عقد ازدواج
می نشیند ، که پیامبر –ص- فرمود : " ... فإن ّ من سنتی التزویج " ( الکافی / ج5/ص
329) .
هر دو می دانند که زناشویی فقط یک تسلی و تعیّش نیست ، بلکه جهاد مقدسی است که به
کمک هم شروع می نمایند و در راه خدا یار و یاور و همسر یکدیگرند ، و در طول زندگی چه
گذشت ها که ذخیره می کنند و چه رحمت ها که می آورند که همسران نیکو این گونه اند که
"...الطیبات للطیبون و الطیبون للطیبات" ( که زنان پاک برای مردان پاک اند و مردان پاک
برای زنان پاک اند ) نور/26
ازدواج صحیح مبنی بر دو اصل است که پیامبر – ص- فرمود : " اذا اتاکم من ترضون دینه و
امانته فزوجوه الا تفعلوه تکن فتنه فی الارض و فساد کبیر " ( اگر کسی نزد شما به
خواستگاری آمد که دینش و امانتش مورد رضایت بود توافق کنید وگر نه فساد بزرگی در
زمین پدید آید )بحارالانوار/ج100/ص 372
پس آن که به نماز گرایش ندارد ، و در روزه تمارض می کند ، و در هنگام دفاع تجاهل گر
است ، او شوم است نه شوی . و مقدمه بلاست نه زندگی وصفا . اینان درخور زنانی اند مه
صدا به نامحرم می لرزانند و دیده از دیدن انان می آلایند ، و چشم چرانان حرامی را بر خود
به لذت می گمارند که " الخبیثات للخبیثون و الخبیثون للخبیثات "نور26
اصل دوم برای شایستگی در ازدواج امانت است ، باید دانست که ازدواج به مفهوم خلع ید از
خواست های طبیعی نیست ، چرا که لامحاله در زندگی زناشویی دو فرد، کم و بیش اختلافات
تربیتی ، اختلافات روانی ، موانع طبیعی ، بیماری ها و محرومیت همراه است ، اگر امانت
در بین نباشد هر لرزشی را لغزشی در پی خواهد بود ، و اگر طرفین ازدواج را از امانت
نقصی حاصل آید ، نقص در بهره گیری صحیح از ازدواج خواهد بود ، آن جا باید دست و
دیده و دل حتی در فشار محرومیت ها امین باشد ، و از ابلاغ دانش ها ، پیام ها ، گفتن ها ،
شنیدن ها ، و امر و نهی ها . پس اگر امانت نباشد چه می ماند ؟!
زن را چادری که او را بپوشاند و مردی از مردان خدا که بتواند بر او اعتماد نماید که از دین
او از دنیا و آخرت او از فرزندان ، دفاع نماید ، کافی خواهد بود ، و بقیه فرع است که اگر
نبود نباید اصل در هم فرو ریزد .و آنان که سنت هاییی بی جا می گذارند ، و جز تقوی و
فضائل اخلاقی را ملاک قرار می دهند باید گفت که مشرکینی را می مانند که در کعبه ، بت
نیز می پرستیدند ، چرا که آنان که مشرک بودند ، به خدا هم اعتقاد داشتند ، و این جا نیز چنین
است که هر دو را می خواهند و خدا خواهی آنان نیز برای مزایایی است که فرد خدایی در
زندگی منظور می نماید .
***
" و انکحوا الایامی منکم و الصالحین من عبادکم و امائکم إن یکونوا فقرا یغنهم الله من فضله و
الله واسع علیم " ( به ازدواج درآورید مردان بی همسر و زنان بی شوهرتان را و شایستگان از
بندگان و کنیزانتان را ، اگر تهیدست باشند خداوند از فضلش بی نیازشان نماید و خداوند
وسعت دهنده ی داناست ) نور / 32
آن هنگام که پسر و دختری عهد زناشویی می بندند ، در آن هنگام ، و در آن هنگامه ی احلام
طلایی ، آن چه مطمح نظر است واقعیت های این مسیر است . برای آنان که خدایی اند ، نام
خدا از مبدأ تا معاد و تا همیشه ، نقطه ی ابتداء و اتکا و توکل است ، که همانند جرقه ای
یکباره این همه وسعت را روشنی می بخشد ، و هدف را الهام می دهد .
در این شیرینی توأم با تشویش ، همه خود سپردن به خدا تجلی می نماید ، و در این وادی
خلوص ، آوای قلب منعکس می شود و طهارت به پاسخ می آید ، و باز که خدایا این شریک
زندگی چگونه موجودی است ؟ آیا انسانی والاست ؟ یا دیوی درنده است ؟! که شناخت های
قبلی هر چه باشد ناقص است ، آیا یاری در طهارت و پاکی است ؟ و یا وسوسه گری از
فرمان برداران شیاطین است ؟! " و من یتوکل علی الله فهو حسبه " طلاق / 3
این جا ، باز امتحانی از نو شروع می شود ، و جهادی در واقعیت ها با ابعادی ظریف و
نوسانات و پیچ و خم های درهم که " ... و من یومن بالله یهد قلبه ..." تغابن /11( آن کس که
به خدا ایمان آورد قلبش را هدایت می کند ) .
اینک عرق های هیجان به خشکی می رود ، و زندگی علی ای حال ٍ ، لبخند می زند ؛ اگر به
صراط مستقیم الهی طی شود ، با تناسب با سازندگی آن در راه تکامل ، مددهای غیبی فرا می
رسد ، و با اندیشه در حساب رسی های خود ، استمرار می یابد .
و اگر راه الهی نباشد ، در وسوسه های شیاطین محاصره می شود ، در حرارت لذت های
مجازی در تاریکی و ابهام فرو می رود .
همسری نابکار، فرزندانی ناسالم ، خود پرستی ها ، جاه پرستی ها ، همه برای دوری از خدا
او را در منگنه قرار می دهد و به صورت قباحت ها ، وقاحت ها ، نادرستی ها ، آلودگی ها
جلوه می کند که شهرها و کشورها را فرا می گیرد و هم اکنون که چه بسیار چنین اند .
(طنزهای واقعی وامروزی درواقع کلاس بالا بودن)..
کاریکاتور ازدواج
| ||||||||||||||||||||
(گردآورنده حسینی)....
|